Naar Konya - Reisverslag uit Konya, Turkije van Eygje Edel-Dekker - WaarBenJij.nu Naar Konya - Reisverslag uit Konya, Turkije van Eygje Edel-Dekker - WaarBenJij.nu

Naar Konya

Door: Henriette Bakelaar

Blijf op de hoogte en volg Eygje

23 April 2013 | Turkije, Konya

We nemen na 1 nachtje alweer afscheid ven Pamukkale. Maar niet nadat enkelen nog genoten hebben van een van de vele water-extra’s. De keuze was enorm: sauna, hamam, docter fish, massage, warme stenen, warm bad en een super warm bad. De buitenbaden waren nog niet in gebruik er was er zelfs nog 1 leeg. Ook was er voor de liefhebbers nog een optreden van een buikdanseres. Na wederom een uitgebreid ontbijt buffet, zaten we om 07.15 uur in de bus.
Het belooft een lange reis te worden van ongeveer 400 km richting Konya.
Onderweg trakteert onze gids Ufuk ons op heel veel informatie over land en godsdienst met regelmatig een grapje tussendoor. Zo komen we langs het meer “Acigol” wat ‘bitter meer’ betekent omdat er soda gewonnen wordt.
Het is vandaag ook “onafhankelijkheidsdag” in Turkije. We merken dit omdat iedereen vrij heeft en er voor de kinderen spelletjes georganiseerd worden (die wij helaas niet gezien hebben). Het draait op deze dag allemaal om Mustafa Kemal Ataturk, de stichter van de staat Turkije. Geboren in 1881 in Thessalonici; hij werd uiteindelijk officier van het Osmaanse leger. In 1923 heeft hij in Ankara de republiek Turkije gesticht. De Sultan, het hoofd van de Islam, is gevlucht en Ataturk heeft die functie afgeschaft. Ook heeft hij de leerplicht ingesteld omdat er veel analfabeten waren in die tijd. In het huidige Turkije is 70 % van de bevolking onder de 38 jaar! Scholen en universiteit zijn gratis. Er is ook dienstplicht. In 1938 sterft Ataturk nadat hij erg ongezond geleefd had op 57-jarige leeftijd. Zijn lichaam ligt in een mausoleum in Ankara.
Bij onze eerste stop eten we een streekgerecht: dikke yoghurt met honing en sesamzaadjes. Ufuk kent de Turkenmoppen die in Nederland bestaan. Hij vertelt er zelfs een: Als een in Nederland wonende Turk voor zes weken naar Turkije op familie bezoek gaat, gaat hij het liefst met een Ford Transit GTI. Dat is: Gordijnen-Trekhaak-Imperiaal. Laatstgenoemde is dan bedekt is met een oranje zeil!
Wij rijden vlak langs het Taurusgebergte waar op ruim 2500 m nog sneeuw ligt. Veel bloeiende kersenbomen onderweg. Om 11 uur een kleine lunch.
Op verzoek van Ufuk leest Jan Wullink onderweg voor uit een moppenboekje van “Hodja”: een legendarische Turkse moppenverteller.
Om 14 uur komen we aan in de grote stad Konya, of zoals dat vroeger heette, Ikonium. We bezoeken daar als eerste de Sint-Pauluskerk. Deze kerk wordt beheerd door twee zusters van een Italiaanse orde. Een van hen staat ons bij aankomst al op te wachten. Ze ontvangt ons heel vriendelijk en gastvrij. Ds. Bas Bakelaar leest Handelingen 13: 48- 14: 21, over de belevenissen van Paulus en Barnabas in deze plaats. Daarna zingen we Psalm 89: 7 en bidden we samen, natuurlijk ook voor de zeventig christelijke gezinnen in Konya, een stad met 2,8 miljoen inwoners.
Daarna bezoeken we nog het Mevlana klooster, waar de Derwisjen vandaan komen, een bepaalde richting binnen de Islam, met een kenmerkende dans. Het is er druk, maar wel erg fotogeniek.
Als laatste bezoeken we nog een moskee uit 1220, schoenen uit en voor de vrouwen hoofddoek om. Ufuk voorziet ons ter plekke uitgebreid van informatie.
Om 18 uur komen we aan in hotel Dundar waar we weer een nacht zullen blijven. Daarna gaat de reis naar het veelbelovende Cappadocie.

Lieve kinderen, nog even een woordje voor jullie speciaal. Papa en mama maken heel veel foto’s zodat we jullie alles kunnen laten zien. We denken vaak aan jullie en genieten ook erg van het lekkere weer. Voor jullie alle drie een dikke kus!

• 24 April 2013 - 07:44

Aartje:

Het klinkt allemaal heel boeiend. Wat een prachtige blauwe toren! Geniet!
    Liefs,
    Aartke

• 24 April 2013 - 09:08

Anja Edel-Branton:

Super interessant allemaal, fijn dat jullie het allemaal zo goed hebben! Knuffels, Anja and the gang.

• 24 April 2013 - 09:11

Ingeborg En Daan:

Leuk zo'n uitgebreid verslag, heel boeiend en interessant. Echt genieten voor jullie, hè. Ook vandaag weer een fijne dag gewenst.
    Hartelijke groeten, Ingeborg en Daan

• 24 April 2013 - 09:24

Linda Van Den Broek:

Zo te zien een reis met heel veel indrukken, mooi weer en een gezellige groep. Geniet er nog van!

• 24 April 2013 - 09:57

Jonie Oskamp:

Ik reis gewoon, weer mee, en wat is het indrukwekkend als je eigen dominee daar mag lezen, en jullie zingen, wij hebben dit ook zo mooi gevonden! Ik ben benieuwd hoe nu Pamukkale er uit ziet, want toen wij er de 2 e keer waren, was het lang zo wit niet meer!
    Nog even van ons een berichtje, wij zijn 21 April op mijn verjaardag om 22.00 uur Opa en Oma geworden van een kleinzoon ( stamhouder) Ruben/ Benjamin en ze noemen hem Ruben.
    Dus geen mooier cadeau hadden we kunnen bedenken,alles goed!
    Nu geniet maar weer volop, en alle bekende de groetjes!

• 24 April 2013 - 19:02

Karel & Joke Honders:

Dag vakantiegangers,

Nu zijn jullie in een omgeving wat voor ons bekend is omdat wij daar 2 jaar geleden ook zijn geweest.
    Er werd gesproken over de Derwisjen. Deze dans hebben wij in een voorstelling gezien......een uur lang rondjes draaien !! het is werkelijk ongelofelijk. Mooi hoor om zo in de Pauluskerk ontvangen te worden. Wat denken wij dan snel te beperkt maar zie ook in zo,n grote stad als Konya zijn broeders en zusters te vinden, geweldig.. goede reis verder naar Cappadocie, is een hele mooie omgeving, we zien uit naar het volgende verslag. Karel en Joke Honders

• 24 April 2013 - 20:36

Debora Bakelaar:

Lieve papa en mama,
    We vinden het echt super dat jullie zoveel foto's maken!
    Vandaag ben ik met de club naar het strand geweest het was leuk maar wel een beetje koud!
    Geniet nog van jullie laatste weekje.
    Veel liefs van debora

• 24 April 2013 - 22:06

Piet En Elly Wijnmaalen:

Jammer dat wij er niet bij zijn! Maar gelukkig kunnen wij meegenieten door alle reisverslagen en de foto's. Nog heel goede dagen toegewenst!
    Hartelijke groeten, Piet en Elly Wijnmaalen.

• 24 April 2013 - 23:20

Heleen Bijl:

lieve Liesbeth en reisgenoten
    jullie genieten dus enorm zo te zien en te lezen. Ja Liesbeth ik zag je fotograferen, dus dat wordt een prachtig boek. dat belooft wat. je komt maar eens het laten zien. maken we er weer een gezellige dag van. het was hier ook prachtig weer vandaag. mijn eega heeft alle ramen buiten gezeemd, goed hé.
    liefs en geniet ze Heleen & Arie