De tocht naar Side - Reisverslag uit Side, Turkije van Eygje Edel-Dekker - WaarBenJij.nu De tocht naar Side - Reisverslag uit Side, Turkije van Eygje Edel-Dekker - WaarBenJij.nu

De tocht naar Side

Door: Jan Wullink

Blijf op de hoogte en volg Eygje

27 April 2013 | Turkije, Side

Vanochtend konden we uitslapen.We werden om 6.45 gewekt,de weersverwachting voor vandaag is zonnig en 26 graden. Het weer van de afgelopen week was dus van winterjas naar topje.Na een goed ontbijt zijn we om 8.15 vertrokken richting Antalya.In Silifke steken we de Göksu rivier over, tijdens de kruistochten is één van de aanvoerders, ene Barbarossa, in deze rivier verdronken.Via een prachtige slingerende weg passeren we het zuidelijkste puntje van Turkije.Rond 10.00 uur hebben we gestopt voor een koffiepauze. Na weer een stuk van de mooie kustweg te hebben gevolgd hebben we de machtige burcht Anamur bezocht.De eerste bouwsels van deze burcht zijn van de Romeinse tijd.Later is deze burcht verder uitgebouwd en heeft ook veel betekenis gehad in de tijd van de kruisvaarders.Na de kruistochten hebben de Ottomanen een moskee in de burcht gebouwd.Rond 13.00 uur was de lunch in restaurant Keyf en Ören. Vlak bij deze plaats was men druk bezig met het bouwen van een goed waterreservoir en een aansluitende pijpleiding voor zoetwater voor Cyprus.Momenteel wordt Cyprus van zoet water voorzien via grote plastic tube’s van wel 15 meter lang.Deze tube’s worden gevuld met rivierwater uit Marelkat waaarna ze met sleepboten naar Cyprus worden gesleept.In Alanja zijn we met de bus helemaal naar boven gereden naar de oude vesting.De eerste vesting is ook uit de Romeinse tijd.In 1220 is er een nieuwe vesting gebouwd over de oude heen.Deze vesting werd door de Sultan als zomerverblijf gebruikt. Vanaf de vesting had je een prachtig uitzicht over het nieuw, moderne Alanja en de haven.Alanja was in het verleden bekend door de scheepsbouw. In de bergen boven Alanja groeien cederbomen. Deze weren gebruikt van wege het vele hars in cederhout, waardoor het hout beschermd is tegen zout water.
Het oude Alanja ligt op een schiereiland, het nieuwe ligt langs de kust.Alanja is geliefd bij de vakantie houdende jeugd vanwege het nachtleven en de vele mogelijkheden om uit te gaan.Rond 19.15 waren we bij ons hotel.Het was een lange maar zeer mooie dag.

• 28 April 2013 - 17:54

Ingeborg En Daan :

Dat was weer een prachtige dag gezien de foto's en gelezen het reisverslag. En dan ook nog heerlijk weer! Wat zullen jullie weer veel foto's gemaakt hebben en genoten van al die bezienswaardigheden.
    Vandaag is het zondag, morgen weer op stap?! Geniet van de laatste dagen.
    Hartelijke groeten van Ingeborg en Daan

• 28 April 2013 - 18:40

Judith:

Het ziet er prachtig uit daar, nemen jullie wat warmte mee uit turkije? (het is hier wel zonnig maar fris)

Een fijne zondag nog en geniet van de laatste dagen!

Liefs uit Rotterdam,

Judith